17 okt. Koostöö vanematega Kollatriinudes
Koostöö lastevanematega Põlva Lasteaias Lepatriinu, Kollatriinude rühmas.
Koolieelse lasteasutuse õppekava järgides teevad pedagoogid lastevanematega koostööd, mis põhineb vastastikusel usaldusel ja lugupidamisel, lastevanematel võimaldatakse osaleda õppe- ja kasvatusprotsessi kavandamises ja läbiviimises. Just sellise üleskutse tegid Põlva Lepatriinu lasteaia Kollatriinude rühma õpetajad oma rühma lastevanematele. Õpetajate päeva nädala raames said lasteaias õpetajatööd proovida viis lapsevanemat. Lapsevanemad viisid ühe nädala jooksul läbi erinevate valdkondade tegevusi. Uued õpetajad rühmas tekitasid lastes elevust, proovile tuli panna ka emotsioonidega toimetulek, kui „emme” on rühmas ja tegeleb teiste lastega. Tegevused, mida lastega teha, said lapsevanemad ise valida ja õpetajad midagi ette ei kirjutanud.
Nädal algas maalimistegevusega „Sügisvärvides puu”, kus õpetaja Maris oli oma tegevuse hästi ette valmistanud, ning kodus oli varasemalt tegevus läbi proovitud. Rühma „päris õpetajad” said sel ajal olla laste rollis ja osaleda koos rühma lastega tegevuses, see pakkus lastele palju nalja. Peale maalimistööd juhendas meid õpetaja Meelika, kes viis rühmas läbi katse, kuidas värvilistest kommidest saab teha vikerkaart. Kellele siis ei meeldiks kommimäng ja need imeilusad sulanduvad värvid, lastele see igatahes väga meeldis, eriti see osa, et hiljem sai allesjäänud kommid ära süüa.
Järgmisel päeval tegid lapsed õppekäigu Põlva Riigigümnaasiumisse, kus ootas meid lapsevanem Elina, kes on päriselt koolis kehalise kasvatuse õpetaja. Elina tutvustas lastele kooliruume ja koolielu, kus lapsed said piiluda läbi ukseklaasi ka päriselt toimuvaid tunde. Külastati veel raamatukogu, lebonurka, õppeklasse ja vaadati üle mõni kabinet. Õpetaja Elina arvates on ainus erinevus kooli- ja lasteaiaõpetaja töös see, et lasteaias õpitakse rohkem läbi mängu. Õppekäigul kohtusid lapsed muusikaõpetaja Nelega, kes lubas lastel trummi- ja klaverimängu proovida. Veel kohtusid lapsed matemaatikaõpetaja Marikaga, kelle klassis oli lastele huvipakkuv nutitahvel, kus lapsed said proovida kirjutamist ja joonistamist.
Järgmises õpetaja rollis oli meditsiini alal töötav Elis, kes tegi meile pakkumise rääkida lastele hammaste korrashoiust. Õpetaja Elisel oli kaasa võetud palju huvitavaid asju: suur hambamulaaž, hambahari, hambapasta, coca cola, toored munad jm. Õppevahendid olid piltlikud ja tekitasid lastes suurt huvi teema vastu. Lapsed said mulaaži peal proovida, kuidas hambaid õigesti pesta, said teada, et ka keelt peab pesema. Iga laps viis läbi katse muna ja coca colaga, kus lapsed nägid, et cola sees olnud muna valge koor on muutunud pruunikaks, kuid hambapastaga hõõrudes muutus see heledamaks. Kõige huvitavam fakt hammaste kohta oli see, et krokodilli hambaid aitab puhastada üks väike lind – kannuskiivitaja.
Viimasel päeval täitis õpetaja rolli Klarica, kes viis läbi sügiseteemalise meisterduse – makaronidest siil. Õpetaja oli ennast kodus hästi ettevalmistanud ja vajaminevad vahendid ise kaasa võtnud. Klarica arvates on ideid, mida lastega meisterdada, väga palju, kuid tegevust läbi viima hakates tuleb mõelda ka laste vanusele ja oskustele, mis juba olemas on, samuti tuleb ette mõelda töö kulg, millest alustada ja millega lõpetada, kui samaaegselt liimida ja värvida. Klarica tõdes ka, et kuigi lapsed tegid tööd väga erinevas tempos, olid kõik siiski tublid ja saavutasid eesmärgi.
Lastevanemate tagasiside antud tegevustele oli väga positiivne, nii mõnigi küsis, kas võib veel tulla koos lastega meisterdama ja maalima, pakuti ka esmaabi õpetamist lastele. Meil on hea meel, et meie planeeritud õpetajate nädal õnnestus, ning jätkame lastevanemate kaasamist ja koostööd ka edaspidistes tegevustes. „Hea idee, panna lapsevanemad õpetaja rolli ”, ütles 46 aastat lasteaiaõpetajana töötav kolleeg Inge, „võtan selle kindlasti kasutusele”.
Kollatriinude rühma õpetaja Karin Kopli, assistent Ülle Meier. /hulk pilte galeriis :)/